Miten työntekijäkokemuksen muotoilulla saadaan sitoutuneempia ja onnellisempia työntekijöitä?

CultureService DesignEmployee Experience

2020-01-23 – 4 min read

"Haluaisimme tarjota sinulle hakemaasi työpaikkaa yrityksessämme!"

Tämä lause käynnistää työntekijälle tärkeän ja jännittävän vaiheen uudessa työpaikassa. Perehdytyksen.

Perehdyttäminen on kriittinen vaihe, joka vaikuttaa työntekijän kokemukseen ja odotuksiin. Työntekijän sitoutumisen kannalta on tärkeää, että hänelle luodaan merkityksellinen kokemus työssä heti ensimmäisistä hetkistä.

Miten onnistunut perehdytys järjestetään? Entä miten palvelumuotoilu liittyy siihen?

Onnistuneen perehdytyksen jälkeen työntekijä kuuluu yhteisöön ja kokee merkityksellisyyttä

25% uusista palkatuista työntekijöistä jättää tehtävän jo ennen ensimmäistä vuotta uudessa työpaikassa (Onboarding: Getting New hires off to a Flying Start, Harperlund, 2016).

Miksi?

Useimmiten syinä ovat huonosti suunniteltu perehdytys ja niin sanottu honeymoon-ilmiö, jossa odotukset uutta työpaikkaa kohtaan romuttuvat pikkuhiljaa, jos työn arki ei vastaakaan toiveita. Lopputuloksena on sitoutumaton työntekijä, joka ei luo toivottua tulosta työntekijäkokemuksen tai yrityksen liiketoiminnan kannalta.

Onnistuneessa perehdytyksessä uudesta työntekijästä tulee osa yritystä mahdollisimman nopeasti. Lisäksi työntekijä itse kokee työnsä merkitykselliseksi jo ensimmäisistä hetkistä lähtien. Perehdyttäminen on siis työntekijän elinkaarella vaihe, joka kestää työsuhteen alusta siihen pisteeseen, kun työntekijä on sulautunut osaksi työyhteisöä.

Palvelumuotoilu avuksi perehdyttämispolun suunnittelussa

Perehdytysprosessia ja sen vaiheita ei voi jättää oman onnensa nojaan ja vain toivoa parasta, että uusi työntekijä itsestään oppisi talon tavoille ja olisi vielä tyytyväinen kokemukseen. Tässä vaiheessa kuvaan astuu palvelumuotoilu.

Toimiva keino mallintaa työntekijäkokemus perehdytyksen aikana on kartoittaa tärkeimmät kosketuspisteet, jotka vaikuttavat kokemukseen ja muotoilla niistä onboarding-polku.

Määritä onboarding-polun eri vaiheet ja eri osapuolet

Onboarding-polku alkaa siitä, kun työntekijä allekirjoittaa työsopimuksen. Mitä tässä vaiheessa halutaan kommunikoida? Miten työntekijää sitoutetaan jo ennen ensimmäistä työpäivää?

Kaikkein tärkeintä perehdyttämisessä on ensimmäisen työpäivän ja viikon kokemus. Tämä aika on uuden työntekijän kannalta kaikkein jännittävin ja mahdollisesti jopa stressaavin. Se, että kokemus on hyvin mietitty ensimmäisten päivien, viikkojen ja kuukausien osalta, luo edellytyken sille, että työntekijä sitoutuu yritykseen ja pääsee nopeasti tuottavan työn ja merkityksellisyyden kokemuksen pariin.

Oleellista perehdytysprosessissa on hahmottaa ne osapuolet ja tekijät, joilla on keskeinen rooli myönteisen kokemuksen luomisessa. Onboarding-prosessin onnistumisessa niin esimiehillä, kollegoilla, HR-ammattilaisilla sekä digitaalisilla ja fyysisillä työkaluilla on tärkeä rooli.

Onboarding-polun rakentamisessa auttavat muun muassa seuraavat kysymykset:

  • Miten varmistetaan, että työntekijä pääsee sisälle yrityksen kulttuuriin ja työyhteisöön?
  • Miten uusi työntekijä opastetaan arkityöhön ja prosesseihin?
  • Ymmärtääkö työntekijä häntä koskevat odotukset?
  • Onko hänellä tarvittava tieto saatavilla työn tekemistä varten?

Hyvin suunniteltu perehdytys on kevyt prosessi ja maksaa itsensä takaisin

Perehdytyksen suunnittelu alkaa nykytilan kartoituksella ja oleellisten kipukohtien selvittämisellä. Tässä muotoilun tutkimusmenetelmät, kuten haastattelut ja havainnointi, auttavat kartoittamaan yrityksen perehdytyksen nykytilan.

Lisäksi voidaan pureutua erilaisten työntekijäsegmenttien, ryhmien tai roolien kautta siihen, miten perehdytystä tulisi muokata ja kohdentaa erilaisille työntekijöille sopivaksi. 

Perehdyttämiseen laitetut panostukset saadaan moninkertaisena hyötynä takaisin, kun työntekijä on kokemukseensa tyytyväinen alusta alkaen ja sitoutuu yritykseen ja työhön. 

Lopputuloksena perehdytys on sekä työntekijälle että yritykselle niin helppo prosessi, että se tuntuu luonnolliselta ja vaivattomalta käydä läpi joka kerta, kun taloon tulee uusi työntekijä.

______________

Haluaisitko kuulla lisää työntekijäkokemuksesta? Onko teillä ollut tai tulossa merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat työntekijöiden kokemuksiin?

Laita meille viestiä, niin jutellaan lisää: info@motley.fi

______________

Lue lisää työntekijäkokemuksesta:

Mitä on employee experience design ja miten se vaikuttaa rekrytointiin?

Share this story

Written by

Maija Mäenpää

Kirjoittaja on Motleyn palvelumuotoilija

Share this story

Contact

Let's make your idea happen.

Jens KrogellCEO, Co-founder+358 40 742 6062 jens@motley.fi
Miikka VartiainenCommercial Director +358 50 447 9605miikka.vartiainen@motley.fi